Τετάρτη, Απριλίου 13, 2005

ΒΛΑΧΙΚΑ, ΠΟΜΑΚΙΚΑ, ΣΛΑΒΟΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ

Ως Βλάχος και δίγλωσσος (Η μητρική μου είναι τα βλάχικα) έχω να πώ πως το ελληνικό κράτος είχε, έχει και θα έχει κόμπλεξ με τις μειονότητες στην Ελλάδα.
Πριν αρκετά χρόνια (τουρκοκρατία) Η Ρουμανική προπαγάνδα προσπάθησε να ΄΄εισβάλει΄΄ στα ελληνικά πράγματα με τον προσεταιρισμό των λατινόφωνων ελλήνων -των Βλάχων- και μάλιστα ίδρυσε και σχολεία στις βλαχικες περιοχές (Μέτσοβο, Σαμαρίνα, Περιβόλι κλπ), ανεπιτυχώς βέβαια γιατί οι έλληνες Βλάχοι είχαν και έχουν έντονα χαραγμένη μέσα τους την ελληνικά καταγωγή τους.
Ομως το ελληνικό κράτος, αν και οφείλει πολλά στους Βλάχους (Στουρνάρας, Τοσίτσας, Σκουφάς, Ρήγας και πολλοι άλλοι) δεν έκανε απολύτως τίποτα για να διατηρηθεί η σχεδόν νεκρή σήμερα βλάχικη γλώσσα (Σήμερα τη μιλούν καμια δεκαριά χιλιάδες έλληνες)
Τα ίδια και χειρότερα έγιναν με τους πομάκους στη θράκη και σήμερα έχουμε μια μικρή Τουρκία μέσα στην Ελλαδα.Και οι μερικες χιλιάδες Σλαβομακεδόνων της Ελλάδας σήμερα αισθάνονται περισσότερο κοντά στους Σκοπιανούς
Πολλά είπα.

Υ.Γ. Αν κάποιος έχει βλάχικη καταγωγή και αισθάνεται Βλάχος ας επικοινωνήσει μαζί μου.

47 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Σε ότι αφορά στο κόμπλεξ θα μου επιτρέψεις αφού συμφωνήσω γενικά, να παρατηρήσω ότι και εσύ δεν έχεις λίγο. Έχω πετύχει σαν comment το πρώτο κομμάτι στο blog σου σε τουλάχιστον 4 ακόμα blogs!!!
Προφανώς κάτι νομίζεις ότι κάνεις αλλά δεν ξέρω τι.
Επι της ουσίας τώρα. Οι διαφορές μας είναι που δίνουν σημασία στην ένωσή μας. Η εκτιμησή σου ότι μόνο 10000 μιλάνε τα βλάχικα σημαίνει μόνο 2 πράγματα.
1) Υπάρχουν μόνο 10000 βλάχοι στην Ελλάδα
2) Δεν έχεις ιδέα πόσοι τα μιλάνε
Και αυτό γιατί δεν υπάρχει βλάχος που να έχω γνωρίσει και να μην τα μιλάει.
Είναι λάθος τρομερό να συγκρίνεις τους Βλάχους με τους Πομάκους.
Το έγκλημα ήταν τεράστιο προς τους Πομάκους. Οι βλάχοι και κοινωνικά και γενικότερα ταξικά χαίραν εκτίμησης γιατί είχαν τον παρά.
Τώρα όσο για τους Σλαβομακεδόνες δεν νομίζω ότι είναι τόσοι πολλοί και εν πάσει περιπτώση είναι ιδιάζουσα κατάσταση η οποία πρόερχεται και από τα γνωστά κόλπα των Σλάβων επι τουρκοκρατίας και Μακεδονικού.

17:55  
Blogger christos said...

Φίλε Αργε.
Κάπου κάνεις λάθος για τους Βλάχους και τη βλάχικη γλώσσα.
Οι Βλάχοι ή Αρουμούνοι όπως αρέσκονται να αυτοαποκαλούνται (Κοινή ρίζα με το Ρωμιός απο το Ρωμαίος) είναι λατινόφωνοι.
Μακάρι όλοι οι βλάχικης καταγωγής να μιλούσαν τη γλώσσα.
Αυτοί που εσύ γνωρίζεις ίσως να μιλούν τα ελληνικά που οι ΄΄Αθηναίο騨 ονομάζουν ΄΄Βλάχικα΄΄

18:06  
Blogger Sofia said...

argos δεν κατάλαβα ποιο είναι το πρόβλημα με το ότι ο christos ανεβάζει το ίδιο comment - εγώ τουλάχιστον το έχω δει σε σχετικά posts. Τουλάχιστον δε μας ζαλίζει τον έρωτα ανεβάζοντας άσχετα σχόλια.

Όσο για τους Βλάχους, Πομάκους και Σλαβομακεδόνες ιστορικά μπορεί και να ισχύουν οι διαφορές που αναφέρεις. Δεν γνωρίζω δυστυχώς. Είναι γεγονός όμως ότι ενώ θα μπορούσαμε να εκμεταλευόμαστε αυτή την πολυγλωσσία - αν μου επιτρέπεται ο όρος - αφήνουμε γλώσσες και διαλέκτους να πεθάνουν και μαζί με αυτές πεθαίνουν και πολλά έθιμα, που είναι μέρος της λαογραφίας μας στο κάτω κάτω.

21:12  
Anonymous Ανώνυμος said...

Για τον Χρήστο:

Δεν ξέρω "Βλάχους" από την Αθήνα, αλλά από Γιάνενα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη και Γρεβενά. Η καταγωγή μου είναι από τα Γρεβενά οπότε ελπίζω να καταλαβαίνεις ότι άλλους Βλάχους γνωρίζω. Ξέρω καλά ότι η γλώσσα είναι λατινογενής και είχα και αρκετούς φίλους που σπουδάσανε στην Ρουμανία με μόνο εφόδιο τα βλάχικα που ξέρανε.
Θα πρέπει να υποθέσω πως μάλον εσύ γνωρίζεις "Βλάχους" της Αθήνας. ( Το τελευταίο δεν θέλω να τα εκλάβεις ειρωνικά γιατί δεν το έγραψα με τέτοια διάθεση).
Σαφώς δεν έχει γίνει τίποτα επίσημο για την διατήρηση της γλώσσας και οι λόγοι είναι γνωστοί (εθνικοί του κώλου..), όμως ξαναλέω ότι οι ίδιοι οι Βλάχοι έχουν διατηρήσει και τα έθιμά τους και την γλώσσα τους.

Προς Σοφία:
Το τι ανεβάζει ο Χρήστος είναι δικό του θέμα. Η εμμονή του όμως είναι που με παραξένεψε και έκανα το σχόλιο.
Τώρα σε ότι έχει να κάνει με τις διαλέκτους και τα έθιμα. Αν θυμάμαι καλά από το blog σου είσαι πόντια στην καταγωγή. Τα ποντιακά δεν διδάσκονται πουθενά παρ' όλα αυτά και μιλιούνται αλλά και τα έθιμα τηρούνται. Ξέρω ανθρώπους που μιλάνε ποντιακά και χωρίς να είναι πόντιοι. Ότι λοιπόν προσπαθεί το Κράτος να αλλάξει χωρίς λόγο, το σκοτώνει η ίδια η κοινωνία. Το μόνο πρόβλημα που βρίσκω στην διατήρηση της διαφορετικότητας είναι στο επίπεδο της επιδίωξης αναγνώρισης του καθενός σαν εθνική μειονότητα, έτσι ώστε να μπορεί να εγείρει οποιοσδήποτε θέμα αλυτρωτισμού.
Γι' αυτό και οι περιπτώσεις των Βλάχων και Ποντίων είναι τελείως διαφορετικές από αυτές των Σλαβομακεδόνων και Πομάκων. Το έγκλημα είναι ότι με την ηλίθια στάση αυτού του Κράτους, χαρίσαμε τους Πομάκους στους Τούρκους (δεν έχουν καμμία σχέση επι της ουσίας) και τους συντοπίτες μου στην Δυτική Μακεδονία στους Σκοπιανούς.

15:20  
Blogger christos said...

Φίλε Αργε.
Το μεγάλο πρόβλημα με αυτό τους κρατούντες (Πολιτεία και Εκκλησία) σ΄ αυτό το τόπο είναι ότι δεν μπορούν να δεχτούν οτι ο Ελληνας μπορεί να είναι αλλόθρησκος, αλλόφωνος κλπ. Γι΄αυτούς Ελληνας είναι αυτός που γαλουχηθηκε με τα ιδανικά Πατρίδα-θρησεία-Οικογένεια. Γι΄αυτούς τα εκατομμύρια Ορθοδοξων της Ρωσίας, της Σερβίας, της Βουλγαρίας και οι Εκκλησίες τους, με τίποτα δεν μπορούν να συγκριθούν με την Ελληνοθρόδοξη Εκκλησία και τους Ελληνες Ορθοδοξους.
Σωβινισμός- Εθνικισμός του κερατά.......

16:52  
Anonymous Ανώνυμος said...

Καλησπερα...Τυχαινει να ειμαι απο Περιβολι Γρεβενων..Βλαχος φυσικα...Δε τα μιλαω..ποτε δε καθησα να τα μαθω...κακως φυσικα...Τυχαινει ομως να τα ψιλοκαταλαβαινω...

00:23  
Anonymous Ανώνυμος said...

Kita katho ta mitriki mas vlahiki glosa (DHOREAN apo emena, ENAS katharos VLAHOS, yios tis enas vlahos apo Pindhos!)

Tutsi gretsilii hitsi giftsi!
(Olous Elines ise Gyftoi)!

Mini zburascu armaneashte sh-nu gartseashti ! (Ego milao vlahika OXI grekika)

Noi vlahilii nu him gretsi! (Eimis oi vlahoi dhen imaste elines)

M-aducheshti? (katalavenis;)

20:12  
Anonymous Ανώνυμος said...

πυρκαγιά πυρκαγιά
στα μοναστηριά
και στα ξανθά μαλλιά
και γαλάζια ματιά
να γλιτώσουμε σκλαβιά
απο την σλαβοκουμουνιά

23:56  
Blogger avas said...

eimai original ellinas apo halkida
kai den anoiko se kamia meionotita
den mas hezete me tis kolomeionotikes
mizeries vlahogyftoslavotourkoi

03:34  
Anonymous Ανώνυμος said...

Hrista frate, tsi muabeti fatsets aclo?

oani.

00:23  
Anonymous Ανώνυμος said...

Για σας είμαι βλάχα απο την Πινδο λογο εμφιλίου γεννηθηκα στο εξωτερικό και μαθενα τρεις γλωσες ελληνικα ,βλαχικα και τη γλώσα χωρας στην οποία ζούσα.Είμουνα πάντα πουείμαι ελληνίδα - βλάχα .
Τώρα που ζω στην Ελλάδα δεν ξέρω τι είμαι γιατι για της κυβερνήσεις που κυβερνουσαν και μας κυβερνάνε μόνο ελληνες δεν είναι μπορεί amerikan,german αλλά η ψύφος σε αυτούς που υποστηρίζουν την πολιτική του αλλήτη της γειτονίας που έχει τους γλείφτες του και μπράβους και έτσι επιβάλετε. Χριστινα

09:46  
Anonymous Ανώνυμος said...

Για σας είμαι βλάχα από την Πίνδο λόγω εμφυλίου γεννήθηκα στο εξωτερικό και μάθαινα τρεις γλώσσες ελληνικά ,βλάχικα και τη γλωσσά χώρας στην οποία ζούσα. Ήμουνα πάντα περήφανη που είμαι Ελληνίδα -βλάχα .
Τώρα που ζω στην Ελλάδα δεν ξέρω τι είμαι ,γιατί η κυβερνήσεις που κυβερνούσαν και μας κυβερνάνε μόνο ελληνικές δεν είναι μπορεί να είναι amerikan, german. Αλλά κατά περίεργο τρόπο η ψήφος σε αυτούς πέφτει και ας υποστηρίζουν την πολιτική του αλήτη της γειτονίας που έχει τους γλείφτες, τους μπράβους και έτσι επιβάλετε.
Τώρα ποιες είναι οι μειονότητες λίγο νοιάζονται μόνο στο σημείο να μην τους κάνουν ντα κάποιοι . Χριστίνα

11:32  
Blogger PaVloS said...

tsi fats?gini?
δεν ειμαι βλαχος,απο οσο ξερω τουλαχιστον(δεν ξερω τι ηταν οι προγονοι μου πριν απο 200 χρονια)αλλα με οσα παιδια εχω μιλησει τα οποια ειναι βλαχικης καταγωγης μου λενε οτι φυσικα και αισθανονται Ελληνες.Οσο για κατι που εγραψε καποιος πριν σχετικα με εναν βλαχο που εβριζε την Ελλαδα σιγα τα αυγα.Εδω υπαρχουν καποιοι, ευτυχως μετρημενοι στα δακτυλα,Κρητικοι που λενε οτι δεν ειναι Ελληνες lol

18:22  
Anonymous Ανώνυμος said...

ΔΕΝ ΘΑ ΠΩ ΠΟΛΛΑ.ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΠΩ ΜΟΝΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΠΟΜΑΚΟΥΣ ΚΑΙ ΣΛΑΒΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΑ ΓΙΑ ΠΕΡΑ ΑΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΛΥΠΑΜΑΙ ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΠΑΤΗΜΑ ΜΕΡΙΚΟΙ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΠΑΡΑΧΑΡΑΞΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΑΣ. ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟΣ ΘΑ ΜΑΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ.ΚΑΝΕΝΑΣ ΓΝΗΣΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ ΔΕΝ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ,Ο ΒΛΑΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΕ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΙΔΙΩΜΑ ΚΑΙ ΤΟΠΟΣΟ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΑΝΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΔΩΡΗΣΑΝ ΒΛΑΧΟΙ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ.ΑΞΙΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΠΛΟΥΤΙΣΑΝ ΣΤΗΝ ΜΟΛΔΑΒΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΒΙΕΝΝΗ ΚΑΙ ΧΑΡΙΣΑΝ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ.ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΓΡΑΦΕΤΕ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΕΝΟΙ

22:19  
Blogger bill said...

Είμαι ένας άνθρωπος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Η καταγωγή μου είναι απο τα Γιάννενα και είμαι Βλάχος. "Ιδιαίτερη πατρίδα μου" δεν θεωρώ τα Γιάννενα αλλά την Αθήνα εφόσον εκει γεννήθηκα. Άρα είμαι ενας "Αθηναίος Βλάχος" όπως ο φίλος argos ισχυρίζεται οτι δεν έχει γνωρίσει ποτέ κανέναν.
Όσο για τον Avas, φίλε είσαι βαθία νυχτωμένος. Ο όρος "βλαχογυφτοσλαβότουρκοι" που χρησιμοποιείς ειναι ακρως προσβλητικός για εμάς τους Βλαχους, γιατί δεν εχουμε καμια σχέση με γύφτους, σλάβους και τούρκους και δεν είμαστε ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ. Οι βλάχοι ειχαν αποκτήσει ελληνική συνείδηση από τα χρόνια τησ βυζαντινής ιστορίας. Ιδρυτικά μέλη της Φιλικής Εταιρείας ήταν βλάχοι (Σκουφάς, Υψηλάντης) και πολλοί ήρωες τις επαναστασης ήταν βλάχοι (Ρήγας Φεραίος) Μάθε πρώτα λιγο ιστορία και έλα μετα να δούμε ποιος από τους δυο μας είναι original ellinas.

22:48  
Blogger LimpaArmanesca said...

O kyrios Avas einai nomizo arketa anistoristos.
File mou kyrie "prosvolea" Ava ,diavase ligo istoria. I symvoli ton Vlahon stin dimiourgia tis Ellados itan ypervolika megali . Prosopika oi progonoi mou ,file, agonistikane apo to 1700 mexri kai to 1945 .Kai eimaste Armanii(Vlahoi an to theleis, ).
Fysika den apolapsame ton analogo sevasmo pou eprepe na exoume. Vrisies kai kakoithies. Apo anoitous kai anistoristous alla kai apo tis episimes arxes polles fores.
Emeis oi Vlahoi eimaste perifanoi gia tin katagogi mas.To an eimaste Grekoi i oxi einai alli istoria.Kai poli megali. As poume epitelous.Emeis oi Vlahoi kai oi Grekoi eimaste oi Ellines. I oi Romioi an to thelloume.Oi vrisies kai i prosvoles den voithane kanenan apo emas tous Ellines Vlahous i Grekous.

01:03  
Anonymous Ανώνυμος said...

εκτος απο τον bill οι υπολοιποι ειστε ανικανοι οποιουδηποτε σχολιου διοτι ειστε ειτε ανιστορητοι ειτε αμορφωτοι και δεν μπορειτε να εκφραστειτε. οι Αρμουνοι ειναι ενα απο τα πιο δυναμικα κομματια της παρακμιακης νεοελληνικης κοινωνιας και φυσικα μονο οι ηλιθιοι μας θεωρουν μειονοτητα. Στη μνημη του Ρηγα Φεραιου διξτε λιγο σεβασμο αν σας εχει μεινει καθολου συνειδηση στη γαμοελλας του 2008.

13:22  
Anonymous Ανώνυμος said...

Καλησπέρα συμπαθέστατο τρωκτικό. Μόλις διάβασα το άρθρο για την μικρή Λυδία και την μικρη Φαίδρα και βλέπω την εξής φράση απο όποιον έγραψε το άρθρο: ''ΤΟΥ ΕΠΑΡΧΙΩΤΙΣΜΟΥ, ΤΗΣ ΒΛΑΧΙΑΣ,''.

Να πω καταρχήν στην...πρωτευουσιάνα που το έγραψε οτι όλοι οι Ελληνες κατάγονται απο χωριά, το ίδιο και οι γονείς μας. Αυτόν τον κομπλεξισμο και την απαξιώση για την επαρχία δεν τον καταλαβαίνω. Απαξιωση μεν, αλλά το Πάσχα γίνεται χαμός στα διόδια για να πάρουν όλοι λίγο καθαρό αέρα στα χωριά τους. Τι ρατσισμός είναι αυτός;

Δεύτερον και σημαντικότερο και το χρεώνω επίσης σε κομπλεξισμό και άγνοια. Μήπως να τελειώνουμε σιγά σιγά με τον χαρακτηρισμό ''βλαχιά;'' Ξέρετε καταρχήν οτι το Καλλιμάρμαρο, το Ζάππειο, το Θωρηκτό Αβέρωφ και πολλά άλλα ευεργετήματα, έγιναν απο Έλληνες Βλάχους; Συγκεκριμένα απο τις οικογένειες Ζάππα, Τοσίτσα, Στουρνάρα, Σκουφά,Αβέρωφ; Ξέρετε οτι πολλοί έμποροι, ξυλογλύπτες, χρυσοχόοι, κτίστες της Ηπείρου, βορείου Θεσσαλίας και Μακεδονίας είναι Βλάχοι; Ολύμπιος Γεωργάκης, Πατριάρχης Αθηναγόρας, ο Κωλέτης, ο Φεραίος;

Πόσοι ξέρουν πως όταν οι Ρουμάνοι και οι Ιταλοί εισέβαλλαν μαζικά, ήταν η Ελληνική τους καταγωγή και συνείδηση που τους πέταξε έξω; Για τους 200,000 Έλληνες στα Σκόπια που οι πιο πολλοί είναι Βλάχοι; Ξέρετε σε όλα τα Βαλκάνια πόσοι Βλάχοι καταπιέζονται επειδή δηλώνουν Έλληνες;

Και δεν θέλουμε να τους διεκδικούν, και τους βρίζουμε! Τι πράγματα είναι αυτα; Αυτός ο ρατσισμός έσπρωξε χιλιάδες Έλληνες στις αγκαλιές τούρκων, σκοπιανών, ρουμάνων, βουλγάρων, αλβανών.

''Βλάχος'' ονομάζεται ο απόγονος των Ρωμαίων στρατιωτών (εξ' ού και η λατινική τους γλώσσα) που κατοικούσε κυρίως στα ορεινα και ήταν κτηνοτρόφος ή έμπορος. Έχει να κάνει με αυτά τα χαρακτηριστικά και όχι με κάποια εθνική ή γεννετική ιδιότητα. Είναι ανάλογα που κατοικούσαν και που ένιωθαν.

Ανθρωπολογικές και γεννετικές μελέτες απέδειξαν οτι οι Έλληνες Βλάχοι είναι μια χαρά...Έλληνες, μην ανησυχείτε. (Πουλιανός, Ξηροτύρης, Τριανταφυλλίδης)

Την επόμενη φορά που θα σκεφτείτε στην Νότιο Ελλάδα να χρησιμοποιήσετε αυτή την λέξη (γιατί εδω πάνω κανένας δεν λέει ποτέ τέτοια κουβέντα) ξανασκεφτείτε το!

Μερικες πηγές για δείγμα...

http://www.vlahoi.net/content/view/179/68/

http://www.sylivath.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=185&Itemid=41

http://www.vlahoi.net/content/view/123/2/

http://www.vlahoi.net/content/view/59/2/

http://vlahos.xan.duth.gr/dimosif.htm

http://www.magnesia-online.gr/portal/modules/news/article.php?storyid=536

http://northmacedonians.blogspot.com/2008/03/blog-post_25.html

23:20  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το μύνημα μόλις το έστειλα στο μπλόγκ troktiko με αφορμή τον αρνητικό χαρακτηρισμού σε άρθρο, μιας αδαή αρθρογράφου....

23:21  
Anonymous Ανώνυμος said...

Και εγω ειμαι μισος Βλαχος απο τη μητερα μου. Μεγαλωσα σε περιβαλλον βλαχων και μπορω να πω οτι ασχετα με το τι αισ8ανοντε αυτοι οι ανθρωποι για την ταυτοτητα τους αν ειναι ελληνες αραβες η κινεζοι. Γενεολογικα δεν ειναι ελληνες και στο κατω κατω ποιος ειναι τι στην σημερινη παγκοσμια κοινωνια που τα γονιδια κανουν το γυρο του κοσμου. Απλα ειναι κριμα να χανοντε πολιτιστικες κληρονομιες οπως μια γλωσσα. Μακαρι να γινει κατι απο τους συλλογους των βλαχων και να οργανωθουνε καποια φροντιστηρια. Θα χαρω πολυ να παρω μερος.

04:06  
Anonymous Ανώνυμος said...

Καλημέρα σ'ολους shi herosh anou now
Το οτι δεν θα γραψω καλλα ελληνικα είναι επιδη δεν είμαι έλληνασ αλλα βλαχοσ απο την Αλβανία . Έμαθα τα ελληνικά ΄οταν είμουνα στην ελλάδα.
Πρόσ όλουσ ε'σασ εδο σ'σαυτο το bloggspot έχω μία ερώτηση.

Καλα εσείσ οι βλάχοι τησ ελλάδοσ λέτε ότι είστε έλληνεσ εμέισ οι οιπόλοιποι , δηλ τησ Αλβανίας , τησ Ρουμανίασ , τησ Σερβίασ , των Σκωπίων τι στο διάβολο είμαστε ?
Θα μου απαντήσει κανείσ απο εσάσ τουσ έξυπνούς εδω. Εμείσ τουλάχιστον στην αλβάνια λέμε ότι είμαστε και εσθανόμαστε βλάχοι , μειλάμε βλάχκια την μιτρηκή μασ γλώσα και έιμαστε απλός αλβανοι πολίτεσ. Εσείσ εκεί στην ελλάδα γιατι έχετε αυτο το κομπλέξ με την καταγωγή σασ . Ρε αλίτεσ για όνομα του θέου νομίζτε ότι έχει καμία σχέση η φάτσα σασ με τουσ πόντιουσ η με τουσ κριτικούς και με τα αλλα τα αδέρφια σας τους έλληνες.
Ντροπή σασ . Εισαστε έλληνεσ πολιτεσ και όχι έλληνεσ . Η γλώσα που μου έμαθε η μητέρα μου ήταν τα βλαχικα . Για αυτο αποκαλουμε βλαχος. Για ρώτα κανέναν έλληνα που η μητέρα του απο μικρό του έμαθε τα ελλήνικα τι θα πεί ότι είναι τούρκος,

15:23  
Anonymous Ανώνυμος said...

Φιλε μου από την αλβανία καλησπέρα, χαίρομαι που γνωρίζω βλάχους και απο άλλες χώρες, όμως θα διαφωνίσω μαζί σου.
Εμείς θεωρούμε πατρίδα μας την ελλάδα γιατι ταυτιστήκαμε με τους αγώνες των ελλήνων, και όχι επείδή ντεπόμαστε για την καταγωγή μας. Δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας απλα "έλληνες πολίτες". Και αυτό δεν έγινε προσφατα αλλά από την εποχή της τουρκοκρατίας.
Εξάλου εκείνη την εποχή οι τουρκοι χώριζαν τους λαούς της βαλκανικής όχι με βάση την εθνική τους καταγωγή αλλά με βάση το θρήσκευμα. ΄Ετσι "έλληνες" ήταν ολοι οι χριστιανοι της περιοχής και "τούρκοι" όλοι οι μουσουλμάνοι.
Οι βλάχοι λοιπόν, εφόσον ήταν χριστιανοί, ταυτήστηκαν με τους έλληνες της περιοχής και δημιουργήθηκε μια ελληνική ταυτοτητα από τους βλαχους
Στην αλβανία όμως, οι αλβανοί ηταν μουσουλμάνοι, και άρα συμμαχοι των τούρκων και όχι των βλάχων. Γι' αυτόν το λόγο εσείς εκεί πανω δεν αισθανθήκατε ποτέ αλβανοί.
Αν οι έλληνες βλάχοι ντρεπόντουσαν για την καταγωγή τους τώρα δεν θα ήμασταν εδώ να μιλάμε.

16:21  
Anonymous Ανώνυμος said...

Συμφωνω εν μέρη με αυτα που λέσ. Ομώσ φια πέσ μου τι έχει κάνει η Ελλάδα για τους βλάχους. Διάβασε τα παρακάτω και απαντησέ μου.



ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ


Μια Βαβέλ για το Μάαστριχτ


1. / 2.



Μέχρι το τέλος του 21ου αιώνα υπολογίζεται ότι το 95% από τις 6.000 διαφορετικές γλώσσες που μιλιούνται σήμερα στον πλανήτη θα έχουν εξαφανιστεί. Τι γίνεται όμως με τις δεκάδες γλώσσες που μιλιούνται στην Ευρώπη;


Διάλογος σε 45 γλώσσες




Είναι γνωστές οι αντιθέσεις των ισχυρότερων ευρωπαϊκών κρατών για την επικράτηση της μιας ή της άλλης από τις "μεγάλες γλώσσες". Πίσω από τη θεωρητική "ισοτιμία" των επίσημων γλωσσών των κρατών-μελών διεξάγεται ένας ακήρυκτος πόλεμος, στον οποίο χρησιμοποιούνται μέσα κάθε λογής (από τα γλωσσικά ινστιτούτα έως τα ανέκδοτα), με τελικό στόχο την υποβάθμιση της γλώσσας του ενός εταίρου και την ανάδειξη της γλώσσας του άλλου. Ομως εκτός από τις επίσημες αυτές γλώσσες, στην Ευρωπαϊκή Ενωση μιλιούνται αυτή τη στιγμή περίπου σαράντα άλλες γλώσσες. Εννοούμε γλώσσες αυτόχθονες, οι οποίες μιλιούνται στις ιστορικές περιοχές που γεννήθηκαν, και ανάμεσά τους συναντάμε ορισμένες από τις παλιότερες γλώσσες στο δυτικό κόσμο, με πλούσια πολιτισμική, λογοτεχνική και φολκλορική παράδοση. Υπάρχει σε κάθε κράτος-μέλος τουλάχιστον μία αυτόχθονη γλώσσα, διαφορετική από την επίσημη. Απευθυνόμενος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 1987, ο τότε επίτροπος κ. Μοσάρ είχε υπολογίσει τον αριθμό των ευρωπαίων πολιτών που μιλούν αυτές τις γλώσσες σε 50 εκατομμύρια.

Πολίτες δεύτερης κατηγορίας


"Τα καταλάνικα μιλιούνται από περισσότερους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, απ' ό,τι τα δανικά ή τα φιλανδικά. Και όμως, αν θελήσω εγώ να μάθω καταλάνικα δεν μπορώ να ενταχθώ στο πρόγραμμα Lingua (μέρος πλέον του προγράμματος Socrates), διότι τα καταλάνικα δεν είναι επίσημη γλώσσα της Ενωσης. Ενας ποιητής που γράφει στα ουαλικά, σε μια δηλαδή από τις παλιότερες γλώσσες της Ευρώπης, μπορεί να κερδίσει το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας. Δεν μπορεί όμως ούτε καν να υποβάλει τα χαρτιά του για να πάρει το βραβείο Ευρωπαϊκής Ποίησης." Τις παρατηρήσεις αυτές έκανε τον Φεβρουάριο του 1996 ο Ντόναλ Ο Ριαγκάιν, γενικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Γραφείου Λιγότερο Διαδεδομένων Γλωσσών, σε δημόσια ομιλία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεν πρότεινε, φυσικά, να μεταβληθούν σε "επίσημες" γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ενωσης οι 40 αυτές "λιγότερο διαδεδομένες", αλλά ήθελε με το παράδειγμα αυτό να επισημάνει ότι ακόμα και οι γλώσσες που μιλιούνται από εκατομμύρια ευρωπαίους, αντιμετωπίζονται ως προϊόντα δεύτερης διαλογής, σε σχέση με τις ανακηρυγμένες ως "επίσημες".
Το Ευρωπαϊκό Γραφείο Λιγότερο Διαδεδομένων Γλωσσών (EBLUL) ιδρύθηκε το 1982, μετά από συμπόσιο που διοργανώθηκε στις Βρυξέλλες με πρωτοβουλία ομάδας ευρωβουλευτών. Σκοπός του είναι η διατήρηση και η προαγωγή των περιφερειακών γλωσσών και της αυτόχθονης έκφρασης στο έδαφος των κρατών μελών της Ενωσης. Είναι ανεξάρτητος οργανισμός που συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο. Εχει έδρα το Δουβλίνο και χρηματοδοτείται από την Επιτροπή, τις κυβερνήσεις της Ιρλανδίας και του Λουξεμβούργου, την επαρχιακή κυβέρνηση της Φρίσλαντ και τη γερμανόφωνη κοινότητα του Βελγίου.

Οι περιπέτειες του Γραφείου στην Ελλάδα

Δεν υπάρχει κανένα επίσημο κράτος που να καλοβλέπει τη δραστηριότητα του Γραφείου. Καμιά κυβέρνηση δεν αισθάνεται άνετα, όταν υπάρχει ένα ανεξάρτητο όργανο που λειτουργεί ως παρατηρητής και σύμβουλος, και ελέγχει τον τρόπο αντιμετώπισης των γλωσσικών μειονοτήτων που ακολουθείται σε κάθε επικράτεια. Ομως οι ελληνικές κυβερνήσεις ασφαλώς διεκδικούν την πιο αρνητική στάση απέναντι στο EBLUL. Μέχρι και σήμερα, αντίθετα απ' ό,τι συμβαίνει σε όλα τα άλλα κράτη μέλη, το Γραφείο δεν έχει κατορθώσει να ιδρύσει δική του επιτροπή στην Ελλάδα. Οι εκπρόσωποί του που επισκέπτονται κατά καιρούς τη χώρα μας, αντιμετωπίζονται ως όργανα κάποιου αόρατου εχθρού ή πράκτορες "ανθελληνικών συμφερόντων".
Τουλάχιστον τέσσερις φορές (1987, 1990, 1992 και 1995) επιχειρήθηκε να εγκατασταθεί και στην Ελλάδα εθνική επιτροπή του Γραφείου. Απέτυχαν όλες οι προσπάθειες, μέσα σε ένα κλίμα μισαλλοδοξίας και δυσφήμησης. Ακόμα και σήμερα, το Γραφείο διαθέτει στην Ελλάδα μόνο έναν συνεργάτη με την ιδιότητα του "παρατηρητή", τον Σωτήρη Μπλέτσα. Μέλος ο ίδιος της "Εταιρείας Αρωμάνικου (βλάχικου) Πολιτισμού" έχει παρακολουθήσει τις τρεις τελευταίες ετήσιες συνόδους του Γραφείου στις Βρυξέλλες. "Τον Φεβρουάριο του 1996 εκπροσωπήθηκαν εθνικές επιτροπές ακόμα και από τα νέα κράτη μέλη." Παραβρέθηκε μέχρι και ο Φιλανδός πρωθυπουργός. Η Ελλάδα απούσα.
"Υπάρχει μια επιφυλακτικότητα ακόμα και ανάμεσά μας. Οι Βλάχοι, π.χ., έχουν ενδοιασμούς για τη συνεργασία με τους Τούρκους και τους Πομάκους, κ.ο. κ. Υπάρχει ο φόβος ότι αν δημιουργηθεί μια ενιαία επιτροπή με όλες τις γλωσσικές ομάδες (τους Σλαβομακεδόνες, κλπ), θα παρεξηγηθούμε ότι είμαστε 'αντεθνικά στοιχεία'", μας εξηγεί ο κ. Μπλέτσας. "Ομως τελικά δεν το αποφύγαμε. Εγώ κρατήθηκα επί ώρες στο αστυνομικό τμήμα της Νάουσας, την 1η Ιουλίου 1995". Είχε "τολμήσει" τότε ο κ. Μπλέτσας να πάει στο ετήσιο αντάμωμα των Βλάχων και να παραδώσει στον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ενωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων το επίσημο δελτίο του Γραφείου (Contact Bulletin) με τον χάρτη των 44 μειονοτικών γλωσσών της Ε.Ε. Πρόκειται για τον ίδιο χάρτη που δημοσιεύθηκε ασχολίαστος την περασμένη εβδομάδα σε πολλές αθηναϊκές εφημερίδες. "Μόλις είδε το φυλλάδιο του Γραφείου, το άρπαξε και φώναξε τους αστυνομικούς να με συλλάβουν. Αμέσως με περικύκλωσαν καμιά τριανταριά αστυνομικοί και με οδήγησαν στο τμήμα. Εκεί υποχρεώθηκα να υπογράψω δήλωση και να αποκηρύξω όσα 'αντεθνικά' περιλαμβάνονται στο δελτίο." Μια πραγματική δήλωση μετάνοιας, εξήντα χρόνια μετά τον Μεταξά και τον Μανιαδάκη. Στην υπόθεση πρωτοστάτησε ο βουλευτής Σερρών της Νέας Δημοκρατίας Ευγένιος Χαϊτίδης.
Η απέχθεια των ελληνικών αρχών προς το Γραφείο και ο φόβος τους προς κάθε δραστηριότητά του περιγράφονται εκτενώς στο ημιεπίσημο προπαγανδιστικό βιβλίο "Εθνικά και Μειονοτικά Θέματα" του Αχιλλέα Λαζάρου και της Αγόρως Λαζάρου (Επιτροπή ενημερώσεως για τα εθνικά θέματα, Αθήνα 1993): "Η φοβερή βλάβη, απότοκος των Εκθέσεων Δουβλίνου, τις οποίες η ελληνική ανοργανωσιά, αρρυθμία, άγνοια, ολιγωρία επέτρεψαν να έλθουν στο φως της δημοσιότητας, αν και ήταν δυνατή η πρόληψή τους, παραμένει αμείωτη." (σελ. 192-3)
Χαρακτηριστική είναι και η άποψη του Αριστείδη Κόλλια, μέχρι πρότινος προέδρου του Αρβανίτικου Συνδέσμου της Ελλάδας. "Ο Αρβανίτικος Σύνδεσμος αρνήθηκε κάθε οικονομική βοήθεια από το Γραφείο, γιατί θεώρησε ότι το θέμα είναι ευαίσθητο από κάθε άποψη, ενδεχομένως δε να δημιουργούσε προβλήματα στην Ελληνική πολιτεία και πνεύμα καχυποψίας μεταξύ των μελών μας", έγραφε το 1989 στο περιοδικό "Μπέσα" (τ. 12). Σήμερα διαπιστώνει ότι το κλίμα είναι καλύτερο, αλλά "την εκπροσώπηση της αρβανίτικης γλώσσας επιχειρούν να την αναλάβουν κάποιοι πανεπιστημιακοί που δεν ξέρουν καν να τη μιλούν. Επειδή φοβούνται τη ζωντανή αρβανίτικη γλώσσα, προσπαθούν να την μετατρέψουν σε μουσειακό είδος."
Αν αυτά είναι τα προβλήματα των γλωσσικών μειονοτήτων που θεωρείται ότι έχουν απολύτως ενσωματωθεί στον εθνικό κορμό (Βλάχοι και Αρβανίτες), μπορεί κανείς να φανταστεί τις δυσκολίες που συνάντησε το Γραφείο κατά την επικοινωνία του με τις "εθνικώς ύποπτες" μειονότητες της Θράκης και της Μακεδονίας.

Αυτή η επιφυλακτικότητα των ελληνικών κυβερνήσεων απέναντι σε κάθε προσπάθεια κωδικοποίησης, απογραφής και, τελικά, προστασίας των γλωσσικών μειονοτήτων της χώρας μας αποτυπώνεται και στην υπόθεση του "Χάρτη των Περιφερειακών ή μειονοτικών γλωσσών" του Συμβουλίου της Ευρώπης. Πρόκειται για το κείμενο μιας διεθνούς σύμβασης που
αποφασίσθηκε από την Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης και η σύνταξή του κράτησε από το 1984 έως το 1992. Παρά το γεγονός ότι η τελική διατύπωση περιλαμβάνει αρκετές διεξόδους για τις εθνικές κυβερνήσεις, και δεν διασφαλίζει απολύτως τα δικαιώματα των γλωσσικών μειονοτήτων, υπήρξαν τελικά δυο χώρες που αρνήθηκαν την υπογραφή τους: η Ελλάδα και η Τουρκία.


Η γλωσσική πολυμορφία ως αγαθό

Η δεκαετία του '90 υπήρξε για το κοινό (και) της χώρας μας η εποχή της "ανακάλυψης" των μειονοτήτων. Αντίθετα όμως απ' ό,τι θα περίμενε κανείς, αυτό δε σήμανε την ψύχραιμη μελέτη των ζητημάτων που προκύπτουν απ' την ύπαρξη διαφορετικών γλωσσοπολιτισμικών πληθυσμιακών ομάδων στα περισσότερα από τα εθνικά κράτη της Ευρώπης. Στο πρώτο τουλάχιστον μισό της δεκαετίας, η εγχώρια βιβλιοπαραγωγή για τα μειονοτικά θέματα ελάχιστα απομακρύνθηκε από την ανακύκλωση της άθλιας προπαγανδιστικής παραφιλολογίας των αρχών του αιώνα και της εμφυλιοπολεμικής περιόδου. Οσον αφορά δε τη σύγχρονη ευρωπαϊκή προσέγγιση του προβλήματος, νομική και πολιτική, το κενό της ελληνικής βιβλιογραφίας είναι κυριολεκτικά καταθλιπτικό. Το πληρέστερο σχετικό έργο κυκλοφόρησε μόλις στα μέσα της περασμένης χρονιάς, από εκδοτικό οίκο ειδικευμένο στα νομικά βιβλία (Αντ. Σάκκουλας). Επιγράφεται "Το διεθνές και ευρωπαϊκό καθεστώς προστασίας των γλωσσικών δικαιωμάτων των μειονοτήτων και η ελληνική έννομη τάξη" και υποστηρίχθηκε από το συγγραφέα του, Κωνσταντίνο Τσιτσελίκη, ως διδακτορική διατριβή στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης.
Ο συγγραφέας φροντίζει να ξεκαθαρίσει τη θέση του απέναντι στο πρόβλημα, υπενθυμίζοντας ορισμένα βασικά συμπεράσματα της κοινωνικής γλωσσολογίας (σ. 199-200): "Η γλώσσα εκφράζει τις παρούσες και προϋπάρχουσες κοινωνικές σχέσεις, καθώς και το πολιτικό-οικονομικό περιβάλλον τους. Οπως δε μπορούμε να δεχτούμε καμιά ποιοτική αξιολόγηση για την ανθρώπινη φύση στο πλαίσιο της απόλυτης ισχύος της ισότητας, έτσι δεν είναι δυνατό να ταξινομήσουμε τις γλώσσες και τις μορφές του ανθρώπινου πολιτισμού σε καλύτερες ή υποδεέστερες, σε εκείνες που αξίζουν να προστατευτούν ή σε εκείνες που πρέπει να αφεθούν να βαδίσουν στο δρόμο της αφομοίωσης, άρα της εξαφάνισης". Αλλωστε, "η κατάσταση της διγλωσσίας και γενικότερα πολυγλωσσίας συνεπάγεται πλούτο εκφραστικών μέσων, καθώς και αύξηση των διανοητικών δυνατοτήτων του ατόμου, (...) δημιουργεί δυνατότητα πρόσβασης σε διαφορετικούς πολιτισμικούς και κοινωνικούς χώρους. Σε κοινωνικό επίπεδο οι επιπτώσεις είναι εξίσου σημαντικές: η καλλιέργεια ενός κλίματος ανοχής και σεβασμού για την κουλτούρα του "άλλου", καταλήγει συχνά σε προσέγγιση των σύνοικων πληθυσμών, που καμία πολιτική δε θα μπορούσε να επιτύχει μακροπρόθεσμα". Η γλωσσική πολυμορφία μιας χώρας είναι λοιπόν ένα αγαθό που πρέπει να προστατευτεί κι όχι, όπως θέλουν κάποιες παρωχημένες αντιλήψεις, εθνικός κίνδυνος: "αρκεί το κράτος με την κατάλληλη βούληση κι εκπαιδευτική πολιτική να δημιουργήσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις διάσωσης των μορφών αυτού του πολιτισμού και το βασικότερο, να συμβάλει στη διαμόρφωση της πλήρους αποδοχής του από το κυρίαρχο πλειοψηφούν πληθυσμιακό στοιχείο".
Μολονότι το πιο ενδιαφέρον τμήμα του βιβλίου είναι αναπόφευκτα αυτό που ασχολείται με τις γλωσσικές μειονότητες της χώρας μας, εκτενέστατη είναι η περιγραφή του ισχύοντος καθεστώτος προστασίας των "λιγότερο διαδεδομένων γλωσσών" στις χώρες της Ευρώπης. Ξεκινά απ' το γενικότερο πλαίσιο (τα διεθνή κείμενα που συντάχθηκαν από τον ΟΗΕ και την UNESCO και τα οποία, λόγω της προσπάθειάς τους να καλύψουν οικουμενικές καταστάσεις, "δε μπόρεσαν να ανταποκριθούν στο μεγάλο φάσμα ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζουν τα μειονοτικά προβλήματα") για να φτάσει στο ειδικό: τις προσπάθειες της ΔΑΣΕ (1975-1994), τη νομολογία του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και των οργάνων του Συμβουλίου της Ευρώπης, τις δραστηριότητες του Γραφείου Λιγότερο Διαδεδομένων Γλωσσών αλλά και τη θέσπιση ειδικών κειμένων όπως η "Σύμβαση - Πλαίσιο για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων" (1994) και ο "Ευρωπαϊκός Χάρτης Περιφερειακών ή Μειονοτικών Γλωσσών" (1992). Ο τελευταίος, που συνιστά και το πρώτο αυτοτελές νομικό κείμενο προστασίας της γλωσσικής ειδικά ιδιαιτερότητας, συμπυκνώνει κατά κάποιο τρόπο τις αντιφάσεις της όλης προσπάθειας - τόσο τις κατακτήσεις που έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα σ' αυτό τον τομέα, όσο και τις αντιφάσεις που περιέχει η ανάγκη εναρμόνισης με διαφορετικές επιμέρους πρακτικές κι "ευαισθησίες" των κρατών-μελών. "Η φιλοσοφία του Χάρτη", σημειώνει ο κ. Τσιτσελίκης, "θεμελιώθηκε πάνω στην ανάγκη προστασίας των ιδιαίτερων γλωσσικών γνωρισμάτων των διάφορων πληθυσμιακών ομάδων (...) Το κείμενο περιέχει όχι μόνο τη ρήτρα της μη- διάκρισης, όσον αφορά στη χρήση των μειονοτικών γλωσσών, αλλά προβλέπει την υποχρέωση για τα κράτη να λαμβάνουν θετικά μέτρα προστασίας. Στόχος του είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εξασφάλιση εγγυήσεων για τη χρήση των γλωσσών αυτών στην εκπαίδευση και στις σχέσεις των προσώπων που τις χρησιμοποιούν, με τις διοικητικές ή τις δικαστικές αρχές". Τα σχετικά άρθρα προβλέπουν μια σειρά δεσμεύσεις των εθνικών κρατών, από τη διδασκαλία των μειονοτικών γλωσσών μέχρι τη χρήση τους στη Δικαιοσύνη, τις δημόσιες υπηρεσίες ή τα ΜΜΕ, ακόμα και τη λήψη μέτρων για τη διευκόλυνση της διασυνοριακής επικοινωνίας σε περιοχές με ομόγλωσσους πληθυσμούς εκατέρωθεν των συνόρων. "Δε θα ήταν δυνατό μ' άλλο τρόπο να εξισωθούν οι μη ευνοϊκές συνθήκες που υπήρξαν για τις γλώσσες αυτές στο παρελθόν και που διατηρούνται και στο παρόν, και να αναπτυχθούν ως ζωντανά στοιχεία του ευρωπαϊκού πολιτισμού", σημειώνει σχετικά ερμηνευτική αναφορά του Συμβουλίου της Ευρώπης (σ.185-6). Από την άλλη πλευρά, παρέχεται στα κράτη που προσχωρούν στο χάρτη απεριόριστη διακριτική ευχέρεια τόσο στην αναγνώριση των μειονοτικών γλωσσών όσο και στην γκάμα των μέτρων που προτίθενται να λάβουν για την προστασία τους. "Μπορούμε τελικά να ισχυριστούμε ότι ο Χάρτης, ακόμα κι αν δεν εκπληρώσει τους στόχους του, θα συμβάλει -έστω και αποσπασματικά- στην προαγωγή των μειονοτικών γλωσσών στην Ευρώπη;", αναρωτιέται ο συγγραφέας ( σ.196). " Η απάντηση περισσότερο εξαρτάται από το γενικό κλίμα που θα διαμορφωθεί στην Ευρώπη μέσα από τη δημιουργία νέων κανόνων δικαίου. Το νέο καθεστώς θα είναι το αποτέλεσμα, αλλά και γενεσιουργός παράγοντας της εμφάνισης ενός νέου κοινωνικού και πολιτικού περιβάλλοντος σχετικά με την αντιμετώπιση των μειονοτικών προβλημάτων".


Η "εθνικώς ύποπτη" απογραφή

Ποιες μειονοτικές γλώσσες μιλιούνται σήμερα στην Ελλάδα; Οι αλλεπάλληλες εκθέσεις που κυκλοφόρησαν μέσα στη δεκαετία που διανύουμε από επίσημους φορείς της Ενωμένης Ευρώπης, συμφωνούν εκπληκτικά μεταξύ τους. Στις "λιγότερο διαδεδομένες γλώσσες" της χώρας μας περιλαμβάνουν τα τούρκικα και τα πομάκικα (ή βουλγαρικά) των μουσουλμάνων της Δυτ. Θράκης, τα σλαβομακεδόνικα (ή σλαβικά) της Μακεδονίας, τα αρωμουνικά ( βλάχικα) της Θεσσαλίας, Μακεδονίας και Ηπείρου και, τέλος, τα αρβανίτικα της νότιας Ελλάδας. Η σύμπτωση δεν είναι καθόλου τυχαία: ως βάση εκκίνησης για την καταμέτρηση των μειονοτικών γλωσσών της χώρας μας, οι ιθύνοντες των Βρυξελλών δε χρησιμοποίησαν κάποια "εθνικώς ύποπτη" πηγή αλλά την ίδια την επίσημη απογραφή του 1951 - την τελευταία που μπήκε στον κόπο να καταγράψει (έστω και αρκετά προβληματικά, σε ορισμένες τουλάχιστον περιπτώσεις) τις μητρικές γλώσσες των πολιτών του ελληνικού κράτους. Αντίθετα άλλωστε απ' ό,τι ισχυρίζονταν οι εκάστοτε εθνικοφρόνως τερατολογούντες, οι περισσότερες από τις εν λόγω εκθέσεις αποφεύγουν να προχωρήσουν σε εκτιμήσεις για το σημερινό αριθμό των "δίγλωσσων" ελλήνων πολιτών. Αναφέρουν απλώς τα νούμερα του 1951 (92.219 τουρκόφωνοι, 18.671 Πομάκοι, 39.855 Βλάχοι, 41.017 σλαβόφωνοι Μακεδόνες, 22.736 αρβανίτες), επισημαίνοντας την απουσία επίσημων στοιχείων για τα επόμενα χρόνια. Η έκθεση Siguάn (1990) θα κάνει μιά εξαίρεση, παραθέτοντας "τις πιό πρόσφατες εκτιμήσεις" (επίσημης προφανώς προέλευσης) για την κατανομή των γλωσσικών ομάδων στο εσωτερικό της μουσουλμανικής μειονότητας: 59.000 τουρκόφωνοι, 39.000 Πομάκοι και 22.000 τσιγγάνοι σε σύνολο 120.000 μουσουλμάνων (σ.58). Οσον αφορά τους σλαβόφωνους της Μακεδονίας, θεωρεί ότι το 1951 "ο πραγματικός αριθμός τους πρέπει να ήταν ψηλότερος" από τα δεδομένα της απογραφής, σημειώνει όμως ότι - λόγω αστικοποίησης και μετανάστευσης- μάλλον έχει μειωθεί αισθητά (σ.62).
Η μόνη έκθεση που στηρίζεται σε ειδική προεργασία κι επιτόπια μελέτη είναι αυτή της Κομισιόν ("Ευρομωσαϊκό"), που δόθηκε στη δημοσιότητα το 1996. Οι εκτιμήσεις της για τη χώρα μας, κατά προσέγγιση πάντα λόγω έλλειψης επίσημων στοιχείων, είναι οι εξής: 100.000 τουρκόφωνοι, 30.000 βουλγαρόφωνοι (Πομάκοι), 80.000 αλβανόφωνοι (αρβανίτες), 75.000 σλαβόφωνοι Μακεδόνες κι 50.000 βλαχόφωνοι. Οι τσιγγάνοι (Ρομ) δεν έχουν καταμετρηθεί. Ως συνήθως...


(Ελευθεροτυπία, 9/2/1997)

16:41  
Anonymous Ανώνυμος said...

Δεν υπάρχουν πραγματικοί Έλληνες στην γεωγραφική περιοχή που ζούμε. Θα ήταν παράλογο φυλετικά ή βιολογικά να αισθάνεται κανείς άμεσος απόγονος του Σωκράτη. Τουλάχιστον σαν λαθρεπιβάτες αυτού του πολιτισμού ας είμαστε ανεκτικοί στις μειονότητες και την διαφορετικότητα

22:46  
Anonymous Ανώνυμος said...

εδω και τώρα συμμόρφωση της ελλάδος με την ευρωπαϊκη αναγνώριση της Ε.Ε ( euromosaic)όλων των μη ελληνικών μητρικών γλωσσών της και την υποχρεωτική ένταξή τους στο κρατικό εκπαιδευτκό σύστημα :
ΑΛΒΑΝΙΚΉ, ΤΟΥΡΚΙΚΗ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ,ΒΛΑΧΙΚΗ,
ΠΟΜΑΚΙΚΗ/ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ

13:34  
Anonymous Ανώνυμος said...

πολύ σωστά .
αν οι βλάχοι της ελλάδος είναι έλληνες, τότε οι βλάχοι της αλβανίας είναι αλβανοί,της μακεδονίας μακεδόνες,της σερβίας σέρβοι...
μόνο που η αλήθεια είνα ότι όλοι οι παραπάνω είναι ΜΟΝΟ βλάχοι και πολίτες των χωρών που ζούνε...
ενα εκατομμύριο βλάχοι με ελληνική υπηκοότητα..
οι οποίοι φυσικά δεν είναι ελληνες αλλά μόνο βλάχοι που μιλούν ελληνικά...
la mulci ani cu mulci bani..
χρόνια πολλά με πολλά λεφτα...

13:42  
Anonymous Ανώνυμος said...

Σε αυτούς που αναλίσκονται σε κουτοπόνηρες ερωτήσεις του στυλ "τι είναι δηλαδή οι βλάχοι των Βαλκανίων" κλπ.

Το παραπάνω μήνυμα που είχε σταλεί στο τρωκτικό, το εξήγησε, αλλά κάποιοι βολικά το περάσατε στο ντούκου.

Εξηγώ εγώ λοιπόν να σας το κάνω λιανά.

Οι Βλάχοι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΘΝΟΣ.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΕΝΝΗΤΙΚΗ ΦΥΛΗ πως το λένε;

Όποιος μιλούσε τα λατινικά αρχικά σαν συνοριοφύλακας της Ρώμης, και ήταν νομαδικός βοσκός και κυρίως ορεσίβιος, ήταν βλάχος. Βαλλούς, Βαλλάχ, Βάλλας. Πως το λένε;

Ήταν ιδιότητα, δεν ήταν φυλή, δεν ήταν έθνος. Ο καθένας άνηκε, στον γεωγραφικό χώρο που άνηκε, και στην χώρα που κατοικούσε.

Άλλο λοιπόν ο ένας, άλλο ο άλλος.

Έλεος.

Απο εκεί και πέρα ο καθένας μπορεί να κάνει ότι γουστάρει. Ας πηγαίνει να μαθαίνει την γλώσσα, ας προσδιορίζεται Έλληνας, Έλληνας βλαχόφωνος, Βλάχος ελληνόφωνος, ότι γουστάρει. Δεν είναι ανάγκη ντε και καλά να γίνει κάποια αναγνώριση λες και είμαστε μειονότητα, μειονότητα απο που και ως που; Έλληνες είμαστε και έχουμε δώσει και πολλά σε αυτόν τον αχάριστο τόπο. Ποια καταπίεση ρε σεις; Αφου η βλάχικη διδάσκεται, δεν την απαγορεύει κανείς. Τι άλλο θέλετε δηλαδή;

Απο εκεί και πέρα δεν θα διαφωνήσω με τα όσα ειπώθηκαν περι κομπλεξισμού του νεοελληνικού κράτους στο πολυποίκιλο πολιτισμικό μωσαικό της Ελλάδας. Αυτά μας έφαγαν άλλωστε, αλλά τι να περιμένει κανείς απο τον μέσο Αθηναίο που επαρχία βλέπει μια φορά τον χρόνο για 3 ημέρες; Λογικό είναι λοιπόν να έχουμε τέτοιες αντιδράσεις, η Ελλάδα έχει χάσει το γόητρο της και πάει κατα διαόλου. Παρελθοντολαγνεία και κομπλεξισμός, είναι φυσικά επακόλουθα λοιπόν σε μια χώρα που δεν έχει πια απο που να κρατηθεί. Δεν πειράζει, τώρα το πληρώνουμε καλά όμως. Θα μάθουμε, που θα πάει.

21:31  
Anonymous Ανώνυμος said...

Γενετική έρευνα Βλάχων Πομάκων και Σαρακτσάνων από το Εργαστήριο Ανθρωπολογίας του ΔΠΘ

http://www.xronos.gr/detail.php?ID=15543

21:35  
Anonymous Ανώνυμος said...

Μα φυσικα Ελληνες!Το υπογραφω πανω απο καθε λογικη και ιστορκη πληροφορια. Στελνω στο διαβολο ολους τους ιστορικους. Για παραδειγμα στην Σερβια οι Βλαχοι ειναι εκλατινισμενοι Σερβοι. Τωρα πως εγινε αυτο να ερχονται πρωτα οι Ρωμαιοι και μετα οι Σερβοι. Δηλαδη αναποδα. Αυτο συμβαινει μονο στα Βαλκανια . Ο κηπος των θαυματων.

14:54  
Anonymous kastri said...

Καλησπέρα Βλάχοι αδέρφια, γεννήθηκα και σπούδασα στην Αλβανία. Παρ'ολο που είμαστε μεγάλος πληθυσμός στην Αλβανία, δεν είδα καμία αναφορά στα σχολικά βιβλία για τους Βλάχους. Επίσης ούτε τα παιδιά μου στα Ελληνικά σχολεία, δεν μαθαίνουν κάτι για τους Βλάχους παρ'ολο που οι Βλάχοι έχουν παίξει μεγάλο ρόλο σαν ευεργέτες και δημιουργητές του κράτους τους.
Σαν παιδί πίστευα οτι ήμουν Αλβανός( παρ'ολο που καταλάβαινα οτι είχα κάτι διαφορετικό από τα άλλα τα παιδιά οσον αφορά τη γλώσσα και τα έθιμά μας ).
Έρχομαι στην Ελλάδα σαν μετανάστης. Μεγαλώνοντας μαθαίνω περισσότερα πράγματα για την καταγωγή των Βλάχων. Βρίσκουμε στην Ελλάδα συγγενείς μας και τον παππού μου που ήταν γραμμένος στα δημοτολόγια των Ιωαννίνων. Με τα χρόνια παραμονής μου στην Ελλάδα, αρχίζω να αισθάνομαι και Έλληνας( παρ'ολο που οι Έλληνες το όνομα βλάχος το χρησιμοποιούν σαν προσβολή ).
Συννεχίζω να "σκαλίζω" ο,τι έχει σχέση με την καταγωγή των Βλάχων στα Αλβανικά, Ελληνικά, Ρουμανικά και Σκοπιανά site. Έμαθα πολλά για την καταγωγή μας. Επίσης νιώθω πολύ μπερδεμένος επειδή κάθε ιστορικός γράφει αναλόγως με τα συμφέροντα της χώρας που ζει.
Όποια κι αν είναι η αλήθεια για την καταγωγή μας, εγώ πάντα θα είμαι περίφανος γι'αυτήν( και Αλβανός αν ήμουν, θα ήμουν περίφανος γιατί οι Αλβανοί είναι σπουδαίος λαός, όμως δεν είμαι ).
'Εχω μείνει μεταξύ Ελλάδας και Ρουμανίας που τα δυο αυτά κράτη μας διεκδικούν. Πού κρίβεται η αλήθεια? Μπορεί να με βοηθήσει κανείς?
Σε βάθος 1500 χρώνων -έχω καταλάβει- οτι οι πρόγονοί μας έχουν ζήσει στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή. Βεβαίως θα ήμουν περήφανος να ήμουν απόγονος των αρχαίων Ελλήνων( ποιός δεν θα το ήθελε με το φώς που έχουν δώσει σε όλον τον κόσμο ).
Σ'αυτό το σημείο, έχω να σας θέσω κάποιες ερωτήσεις:
1. Γιατί εγώ με τα Βλάχικά μου, μπορώ να συνενοηθώ με κάποιον Ρουμάνο?
2. Γιατί όταν ρωτάς έναν Ρουμάνο tsi este( τι είσαι ) σου απαντά "remen" και αν με ρωτήσει κανείς εμένα στα Βλάχικα το ίδιο απαντώ και γω "remen"?
3. Γιατί λεγόμαστε Βλάχοι όπως μια περιοχή της Ρουμανίας, την Βλαχία?
4. Γιατί όλοι οι αριθμοί της Ρουμανίας προφέρονται το ίδιο στα Βλάχικα?
Τυχαίο? Δεν νομίζω!!
Δεν προσπαθώ να αποδείξω κάτι απλά προσπαθώ να βρώ την πραγματική μου ταυτότητα. Βοηθήστε με!

22:41  
Anonymous Ανώνυμος said...

Εσυ τι λες Βλαχε απο την Αλβανια;
Καποτε ο μπαρμπα Γιωργης κερδισε το λαχειο. Και κατεβηκε κατω στην Αθηνα. Ο καραγκιοζης το πηγε στο καλητερο ραφειο στο κολωνακι. Παρηγγηλε το καλητερο κουστουμι που ηταν της μοδας. Ο Ραφτης του το εκανε. Το φορεσε ο μπαρμπα Γιωργης και καμαρωσε τον εαυτο του στον καθρεφτη. Α ρε τι Ελληνας ειμαι τωρα!! ειπε θαυμαζωντας τον εαυτο του.
Και ντυμενος ετσι παει να πληρωσει στο ταμειο. Και βγαζει απο το ταγαρι του το πορτοφολι του και βαζει τα παπουτσια του απανω στο ταμειο και λεει στην ταμεια.
Α μαρ φιατα βαλτα αυτα στο χαρτονι να τα δωσω στον καραγκιοζη γιατι εγω παπαουτσι διχως φουντα δεν φοραω. Αειντε ναταν τουλαχιστον τσαρουχι και ας μην ειχε φουντα. Αυτα τα παπουτσια ειναι κοροιδιλικι και για μενα και για την φυλη μου.
Τωρα βγαλε συμπερασμα μονος σου. Σε μια χωρα που σε κανει να νοιωθεις μειονεκτικα γιατι εισαι Βλαχος; Και η καθε φυλη που ερχεται απο του διαβολου την φυτρα και χωρα ειναι καλητεροι απο σενα;;;;;;Διαβασε σοβαρους ιστορικους οχι πληρωμενους σκαταδες απο διαφορους κρατικους οργανισμους και βαλε απλη λογικη και βρισκεις τι ειμαστε!

Υποσημιωση . Εμεις φυσικα παπουτσια φορουσαμε πολυ πιο μπροστα απο τους αλλους στην Ελλαδα
. Με τα παπουτσια και το ταγαρι ενοω την γλωσσα μας και την πολιτιστικη μας κληρονομια.

09:46  
Anonymous Ελενη said...

Γεια σας φιλοι βλαχοι.
Ειμαι κι εγω μια βλαχα που προσπαθει να βρει τις ριζες της. Η μητερα μου ειναι απο την Ρουμανια και ο πατερας μου ειναι βλαχος απο την Ελλαδα. Ο πατερας μου ειναι δημοσιογραφος και αν και ειναι 72 ετων ασχολειτε ακομα με τις γλωσσες οπως τα αρχαια ελληνικα και τα βλαχικα. Τον ενδιαφερουν πολυ και ετσι συννεχεια ψαχνει απο που πραγματικα κρατα η σκουφια του. Ο ιδιος μιλα βλαχικα και με εχει μαθει και εμενα να μιλω αλλα δεν τα ξερω τοσο καλα οσο αυτος. Η μαμα μου που ειναι οπως σας ειπα Ρουμανα μιλα με τον πατερα μου την γλωσσα της. Ο πατερας μου ομως δεν ξερει Ρουμανικα αλλα μπορει και καταλαβαινει μερικα πραγματα απο τις γνωσεις που εχει απο τη δικη του γλωσσα τα βλαχικα. Ετσι εγω συμφωνω με την αποψη που εχει ο βλαχος απο την Αλβανια. Δεν μπορει να ειναι τυχαια ολα αυτα. Επισης ο πατεραας μου θεωρει οτι η γλωσσα στην συμερινη Ρουμανια ηταν τα βλαχικα που τωρα απλα εχουν εξελιχθει στα συμερινα Ρουμανικα. Εσεις τι λετε θα μπορουσε?

16:52  
Anonymous kastri said...

Καλησπέρα φίλοι,(koum tunukat)
χαίρομαι πολύ πoυ μου δίνεται η ευκαιρία να επικοινονώ με άλλους βλάχους. Κατ'αρχήν, απαντώ στον φίλο του μπαρμπα Γιώργη (αστείο) με την σοφή αυτή ιστορία. Όπως ο μπαρμπα Γιώργης που δεν δέχεται παπούτσι δίχως φούντα, εγώ δεν δέχομαι με τίποτα ξένη ταυτότητα.
Θα ένοιωθα "ποντίκι" αν κρυβόμουν πίσω από άλλη ταυτότητα. Θεωρώ ο,τι χειρότερο στον χαρακτήρα ενός ανθρώπου να είναι "ποντίκι".
Όποιος δεν με θέλει μια φορά, εγώ δεν τον θέλω δέκα. Απλά είπα οτι είμαι Έλληνας για τη μεγάλη παραμονή των προγόνων μας στην Ελλάδα. Τι να πω ειμαι Ρουμάνος? (είναι πολύ μακρινή ρίζα). Ή να πω καλύτερα Βλάχος, Έλληνας, Ρουμάνος, Αλβανός? (είναι πολύ κουραστικό). Για να μην σε κουράζω, είμαι προπαντώς πολύ περήφανος βλάχος (τα παιδιά μου με κοροϊδεύουν ). Ποτέ δεν ένοιωθα μειονεκτικά. Τώρα για τους ιστορικούς αυτούς, δεν με πείθουν. Τους γράφω στα παλιά μου τα παπούτσια. Μπορούν να κοροϊδεύουν οποιονδήποτε που δεν έχει ζήσει με βλάχους και δεν ξέρει βλάχικα. Απλά δεν κολάνε τα στοιχεία που μας δίνουν. Για την απλή λογική που μου λες, το έχω κάνει ήδη στο πρώτο άρθρο, στο τέλος με τις ερωτήσεις. Μπορεί να μην ήμουν αρκετά σαφής στο πρώτο άρθρο και γι'αυτό σκέφτηκες έτσι για μένα.
Ευχαριστώ! Κάτι έμαθα και από σένα. Ειδικά τον μπαρμπα Γιώργη δεν θα τον ξεχάσω!
Επίσης συμφωνώ με τον πατέρα της βλαχοελληνορουμάνας από πάνω. Ακριβώς αυτό που σκέφτομαι και γω. Αυτή είναι απλή λογική.
Αν είμαι πολύκουραστικός, να μου το πει κανείς ρε παιδιά.
"noptia boune"

23:18  
Anonymous gkari said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:03  
Anonymous Ανώνυμος said...

Λοιπον παιδια. εγω ειμαι ποντιος απο τον πατερα μου και θρακιωτης και βλαχος απο τη μανα μου, με βλαχα τη γιαγια μου τη βαγγελιω απο τον αλμυρο. η καταγωγη της, απο οσο εψαξα και βρηκα, ειναι αποτα περιχωρα της κορυτσας απο την οποια μετοικησαν γυρω στα 1878 βλαχικες οικογενειες και κατεβηκαν στο θεσσαλικο καμπο. καρα-βλαχα η γιαγια μου διεκρινε τον εαυτο της απο τον αντρα της, λογω της γλωσσας: ο αντρας μου ηταν γκρεκος και εγω ειμαι βλαχα, ελεγε η συχωρεμενη!!
Ως γνωστον οι βλαχοι ειναι λατινογενεις "λαος" με δικα του διακριτα εθιμα, γλωσσα και παράδοση. πολυ νωρις ομως οι περισσοτεροι απο αυτους, λογω του εμποριου, της ελληνοφωνης εκκλησιας και του Πατριαρχειου, εντχθηκαν αναιμακτα στο νεο-ελληνικο εθνος και εγιναν οι πρωτεργατες την ανα-γεννησης του!! φυσικο και επακολουθο με την αφθπνιση των αλλων βαλκανικων εθνοτητων και την ιδρυση των αντιστοιχων κρταων, καπιοι αρωμουνοι απο τον ελλαδικο χωρο να παρασυρθηκαν και εν τελει να αποδεχτηκαν για οικονομικους περισσοτερο λογους την ρουμανικη εθνικη ταυτοτητα και να απωλεσαν την ελληνικη. ενας απο αυτους ηταν και ο θειος της γιαγιας μου ο οποιος μετα την αναγνωριση απο τον βενιζελο της ρουμανικης μειονοτητας στην ελλαδα, "δελεασθηκε" απο την ρουμανικη προπαγανδα (της οποιας η κυβερνηση ηθελε να αποικησει τη κατω δοβρουτσα που μολις ειχε καταλαβει απο τη βουλγαρια) και μεταναστευσε στη ρουμανια. τα εγγονια του σημερα ανηκουν στο ρουμανικο εθνος και εγω ανηκω στο ελληνικο( βεβαια ειναι και το ποντιακο στοιχειο, αλλαως απογονος της βλαχασ γιαγιασ ου μιλω). ενω εχουμε συγγενεια αιματος, ειμαστε "ξενοι" οσον αφορα την εθνικη ταυτοτητα!!
γι αυτο δεν πρεπει να υπαρχει φανατισμος και να ειμαστε απολυτοι. οι εκαστοτε συνθηκες δημιουργουν και τα αναλογα δεδομενα.
ηθελα να κανω ενα σχολιο για τον "ελληναρα" τον ανιστορητο απο τη χαλκιδα. ας μαθει πρωτα το παρλθον του τοπου του και τινος απογονος ειναι(καταλανων, λατινων και αλβανων εποικων) και μετα να μιλαει. οχι επειδη ενταχθηκε η περιοχη του στο νεοσυστατο ελληνικο κρατος και ενταχθηκε νωριτερα στην νεοελληνικη ταυτοτητα, να μας λεει τουρκους σλαβους και τα συναφη!!
σας ευχαριστω για το χρονο σας.

10:04  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:05  
Anonymous gkari said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:07  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:08  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:09  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:09  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:10  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

10:23  
Blogger christos said...

Ισως λίγο αργά, αλλά οφείλω μία απάντησι στα παραπάνω...
Η δική μου άποψις ως προς την καταγωγή των Βλάχων: Θεωρώ ότι οι Βλάχοι της Βαλκανικής δεν έχουν την ίδια καταγωγή. Αυτό που έχουν κοινό είναι η γλώσσα τους η οποία προέρχεται από τον εκλατινισμό τους, λόγω της συνεργασίας τους με τους Ρωμαίους εκτελώντας χρέη οδοφυλάκων-συνοριοφυλάκων του Ρωμαϊκού κράτους. Γι' αυτόν τον λόγο άλλωστε υφίστανται και σοβαρές διαφορές στην γλώσσα, αφού η κάθε διάλεκτος επηρεάσθηκε άμεσα από τις μητρικές γλώσσες της κάθε όμάδος. Οι Έλληνες Βλάχοι έχουν ενσωματώσει στην γλώσσα τους πολλά Ελληνικές λέξεις και αντιστοίχως οι Αλβανοί, οι Βούλγαροι, οι Σκοπιανοί, οι Σέρβοι Βλάχοι.
Και κάτι, ιστορικό ίσως. Στις καταγραφές εμφανίζεται πρώτα ο Βλάχος ως αναφορά και κατόπιν η Βλαχία... Ίσως αυτό λέει πολλά, ίσως τίποτα...
Κάτι επίσης ως προς το εάν οι Βλάχοι αποτελούν μειονότητα ή όχι. Δεν αποτελούν εθνική μειονότητα, αφού όπως είπα δεν αποτελούν έθνος, αλλά βεβαίως αποτελούν γλωσσική μειονότητα. Και αυτή η γλώσσα είναι που δεν έγινε σεβαστή από το ελληνικό κράτος (αν και ευεργετήθηκε από Βλάχους).

12:59  
Anonymous Ανώνυμος said...

Είμαι απο πόλη της Μακεδονίας και σπούδαζα Άρτα. Όταν πήγα εκεί υπέθεσα ότι οι άνθρωποι είναι φιλόξενοι και καλοσυνάτοι όπως στην πόλη μου. Γρήγορα όμως διαπίστωσα τον βλαχικό ρατσισμό και πονηριά. Σύντομα άρχισα να αισθάνομαι ξένος μέσα στην ίδια μου την χώρα. Πραγματικά πιστεύω ότι οι βλάχοι δεν είναι έλληνες. Μισούν του γραικούς, ιδιαίτερα του βορειοελλαδίτες. Να συμπληρώσω ότι στην Άρτα και γενικότερα στην Ηπειρο, βλάχοι και αλβανοί είναι το ίδιο. Εκει που νοίκιαζα όλοι η γειτονιά ήταν αλβανική ( βέβαια δεν το γνώριζα πριν νοικιάσω εκεί) και όπως διαπίστωσα αργότερα και πολλοί βλάχοι ήταν παντρεμένοι με αλβανούς ή αλβανίδες. Και όπως λέει ένα βλάχικο ποίημα " Όλοι οι βλάχοι μια γενιά και οι γκρέκοι άλλη μια''. Ας σταματήσει ο κάθε βλάχος να νομίζει ότι είναι έλληνας. Κατα βάθος μισήτε, τον οποιοδήποτε μη βλάχο στο περιβάλλον σας, ιδίως όταν είστε πλειοψηφία. Δείτε αυτό

http://www.youtube.com/watch?v=-d8mZwdXQm0&feature=mfu_in_order&list=UL

01:44  
Blogger christos said...

Φίλε Ανώνυμε εκ Μακεδονίας. Μάλλον κάποιο λάθος κάνεις. Είναι απίθανο να συνάντησες τόσους Βλάχους στην Άρτα ώστε να αισθανθείς μάλιστα και τον ρατσισμό τους. Κάποιους άλλους συνάντησες. Από όσο γνωρίζω δεν υπάρχουν σε σημαντικό αριθμό Αρουμούνοι στην Άρτα. Ίσως σκόρπιοι και ανοργάνωτοι...

17:08  
Anonymous Ανώνυμος said...

ρε παιδια καποιος μηπως ξερει να μου πει τι σημαινει στα βλαχικα μοσα?

00:16  
Blogger christos said...

Φίλε Ανώνυμε...
Δεν γνωρίζω τέτοια λέξη στο βλάχικο λεξιλόγιο. Η μόνη λέξη που γνωρίζω και είναι κοντά στην λέξη σου είναι η « μ(ο)άστε» που σημαίνει λείψανα...
Εάν βρεις την σημασία της λέξης που ψάχνεις, γράψε την και εδώ. Με ενδιαφέρει...

22:24  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home